Tippekonkurranse VM 2022 i Qatar

Tippekonkurransens oppbygging

Tippekonkurransens oppbygging

Vi har organisert tippekonkurranser i forbindelse med sluttspill i EM og VM siden 2006.

Nå er vi i gang igjen og konkurransen følger samme oppbygging og prinsipp som tidligere. Hovedmålet er å skape et ekstra spenningselement paralelt med at man følger kampene og framdriften i mesterskapet. For å vinne konkurransen trenger man både kunnskap og teft, men først og fremst flaks. Vi har utviklet en tips-generator som gjør det mulig å lage en tilfeldig rekke i løpet av et par minutter.

Noen benytter kun tips-generatoren, mens andre fyller ut alle rekkene manuelt.

Mange benytter generatoren fram til man får et resultat man er noenlunde fornøyd med og avslutter med å gjøre individuelle justeringer av hver rekke før innsendelse.

Oppbygging

Konkurransen består av følgende deler:

  • Grunnspill:
    Deltakeren skal tippe kampresultat i hver enkelt av de 48 kampene. Inntil 6 poeng pr. kamp.

  • Sluttspill:
    Deltakeren skal tippe hvilke lag som tar seg fram til de enkelte stadiene av sluttspillet.

  • Bonusspørsmål - Kategori 1:
    I denne delen er det 5 ulike spørsmål hvor det er et "middels" antall mulige (eller i alle fall sannsynlige) svar. Riktig svar belønnes med 10 poeng.

  • Bonusspørsmål - Kategori 2:
    I denne delen er det 5 ulike spørsmål hvor det er et lite antall mulige svar, men hvor vi vurderer sannsynligheten for de ulike svarene forskjellig. Derfor gis det ulikt antall poeng for de enkelte alternativene alt etter hvordan vi har vurdert sannsynligheten. Riktig svar belønnes med mellom 5 og 40 poeng.

  • Bonusspørsmål - Kategori 3:
    I denne delen er det 5 ulike spørsmål hvor det er et stort antall mulige svar. Her gjelder det å tippe nærmest den riktige verdien. Alle tipsene blir rangert etter hvor nær de kommer riktig verdi og de beste 20 tipsene gis poeng i avtagende rekkefølge.

  • Bonusspørsmål - Kategori 4:
    I denne delen er det 5 ulike spørsmål hvor svaret er "Ja" eller "Nei". Riktige svar belønnes med 5 poeng.

Erfaringsmessig vil vinneren få 250 til 300 poeng. Med hensikt er poengene bygget opp slik at de fleste bestemmes på slutten. Derfor har mange en realistisk forventning om å kunne blande seg inn i toppen helt inn i finalehelgen.

Daglige oppdateringer

Den aller viktigste delen av konkurransen er at vi utarbeider daglige oppdateringer med dagsvinnere, status i sammendraget samt blikk på morgendagens kamper.

Deltakelse og registrering av rekker

Tippekonkurransen er utformet i et Excel regneark som du får tilsendt ved å gi beskjed til meg på birger@fotballungdom.no. Av praktisk årsaker er søndag kl. 14:00 siste frist for å be om å få tilsendt konkurransen.

Ferdig utfylte rekker sendes tilbake til samme adresse før kampstart søndag 17. november.

Maksimalt antall deltakende rekker er begrenset til omtrent 200 og det er førstemann til mølla som gjelder.

Premier

Det er en symbolsk pris for å delta som i sin helhet utbetales til de tre vinnerne som 60%, 30% og 10%.

I tillegg har vi noen signerte fotballdrakter fra bl.a. Liverpool, HSV og RB Leipzig som vil bli delt ut til vinnerne. En mer detaljert beskrivelse kommer veldig tidlig i konkurransens forløp.

Konkurransen kan selvsagt brukes som utgangspunkt for vennegjenger som ønsker å lage egne konkurranser med selvdefinerte premier. I slike tilfeller kan vi lage en egen liga for vennegjengen med egen rangering. Dette kommer da i tillegg til deltakelse i hovedkonkurransen.

Bokmerk og del